În ultimele luni, tot mai mulți locuitori din Moldova se plâng pe facturi exorbitante la energia electrică. Care ar putea fi cauzele cifrelor exagerate din chitanțe, ce facem și unde ne adresăm – povestește în instrucțiunea sa expertul Iulian Vîsoțchii.
Dat fiind faptul că lucrez în domeniul electricității mai bine de 20 de ani, în practica mea am avut suficiente adresări în privința facturilor exorbitante. Vreau să explic în detaliu cum să căutați cauza problemei respective și ce măsuri ați putea lua pentru soluționarea acesteia. Vă prezint o instrucțiune pas cu pas.
Varianta А. O sigură dată v-a venit o factură cu surplus serios.
Acțiunile dvs.:
- Verificați numele de familie. Asigurați-vă că este factura dumneavoastră. Nu râdeți)). Clienții mei nu o singură dată au plătit chitanțele vecinilor și a unor persoane necunoscute. Asemenea cazuri sunt frecvente.
- Verificați perioada de facturare. De regulă, este în jur de o lună. Dar poate fi și mai mare. Cinci săptămâni. Rareori, dar se întâmplă și șase. Dacă perioada de facturare e mai mare ca de obicei, atunci nici nu e de mirare că suma din factură va fi mai mare.
- Vedeți pentru care date ale contorului v-a fost calculată factura. Este vorba despre rubrica din chitanță — "indicații actuale". Apoi verificați datele la zi a contorului. Adică ceea ce aveți la moment, ar trebui să fie mai mult. Dacă nu, atunci, pur și simplu va venit o factură cu supraplată.
Suntem cu toții oameni, cu toții greșim, inclusiv colaboratorii companiei "Union Fenosa".
- Verificați rubrica "evaluare". Aceasta arată dacă într-adevăr datele de pe contor au fost luate (mențiunea "real") sau au fost indicate date aproximative (mențiune "estim"). Fenosa indică date aproximative în cazul în care inspectorul fie nu a ajuns până la dvs, fie nu a reușit să intre în locuința dumneavoastră. Calculele ar putea fi aproximative câteva luni și atunci diferența față de datele reale uneori este semnificativă. Apoi, odată vă sunt luate datele reale, iar când vine factura – rămâneți perplex.
Varianta B. Chitanțe cu sume astronomice vin de câteva luni.
- Verificăm funcționalitatea contorului. Pentru aceasta, deconectăm automatul de la contor și analizăm dispozitivul de măsurare. Cândva această problemă era extrem de actuală. Acum se întâlnește rar, dar oricum trebuie de verificat. La contoarele de inducție rotațiile trebuie totalmente să se oprească. La cele electronice – beculețul încetează să mai clipească. La fel totalmente.
- Verificăm cablurile (la scurgerile de curent). Conectăm toate automatele din apartament, dar scoatem totul din prize. Absolut tot. Da, și router-ul de wi-fi. Și, de asemenea analizăm contorul 1-2 minute. Nu trebuie să vedeți nicio activitate. Nici rotire, nici clipire de lumină.
- În cotinuare e mai greu. Procurați un bec incandescent de 200 de wați dintr-un magazin de materiale de construcție. Scoateți toate dispozitivele din prize, inclusiv frigiderul și wi-fi. Și conectați doar acel bec de 200 wați. Dar străduiți-vă să nu-l puneți pe măsuța din lemn roșu care vă este dragă, pentru că becul se încălzește conform legilor fizicii și are tendința de a topi totul de ce se atinge. Porniți cronometrul de la telefon și numărați clipirile contorului electronic sau rotirile discului de pe contorul cu inducție, timp de una, două, trei minute.
Pe fiecare contor este indicată modalitatea în care acesta calculează. Ceva de felul 1000 imp/kw sau 1200 rev. disc/kw. Mai departe puneți în aplicare cunoștințele de aritmetică acumulate în școala medie și calculați câte clipiri (adică impulsuri) sau rotiri de disc ar trebui să fie.
De exemplu: 1000 impulsuri pe oră reprezintă 16,7 impulsuri pe minut. Becul dvs. de 200 wați reprezintă 0,2 kwați. Respectiv, pe minut ar trebui să clipească de 3, 33 ori. Ca opțiune, ați putea aștepta 10 clipiri ale contorului, după care să opriți cronometrul. Acesta trebuie să indice 3 minute. Dacă pe cronometru sunt mai puțin de 3 minute, atunci contorul minte în favoarea companiei "Union Fenosa", dacă cifra e mai mare – atunci e în favoarea dumneavoastră. O dispersare de 5-10 secunde pentru 3 minute poate fi considerată normală, deoarece se ține cont și de precizia becului, dar o dispersare de jumătate de minut deja ar trebui să vă pună în gardă.
- Faceți o revizie în apartament. Vedeți dacă nu se încălzește ceva. De exemplu, prizele. Deoarece dacă se încălzesc, atunci aceasta nu este gratis. Obligatoriu se încălzesc din contul dvs.
- Cazanul. Când ați curățat ultima dată cazanul? Când nu este curățat, consumă mai multă electricitate. Dacă sunteți conectați la sistemul centralizat de apă caldă și la cazan, atunci verificați robinetele. Spre exemplu în felul următor: închideți robinetele de intrare de la cazan și de la centrală, dar deschideți robinetul de exemplu de la baie. Dacă din robinet va curge măcar strop de apă, atunci una din supape este deteriorată.
A fost un asemenea caz: În conducta verticală nu este apă fierbinte centralizată, conducta trebuie să fie goală. Dar de acolo vine un jet slab de apă călduță. Asta înseamnă că la cineva nu ține robinetul și el aprovizionează cu apă caldă toți vecinii.
- La frigider oare nu este rupt condensorul? Frigiderul oare se deconectează sau îngheață continuu?
- Verificați configurațiile instalației de aer condiționat, dacă o aveți. A fost un asemenea caz: cazanul de încălzire este expus la 20 grade, iar aparatul de aer condiționat la 22 grade. Astfel, aparatul de aer condiționat încearcă să încălzească toată casa, iar cazanul se conectează doar atunci când aparatul de aer condiționat nu reușește s-o facă.
- Ce fel de calculator aveți? Calculatorul staționar, mai ales dacă e pentru jocuri, are capacitatea de a consuma până la 1kw/h. Dacă calculatorul nu este deconectat și lucrează non-stop – nu vă mirați de factura mare la lumină.
În genere, analizați cât mai critic consumul pe care-l efectuați. De exemplu, am avut o chemare pentru facturi incredibile la energia electrică, circa 1200 lei pe lună. Familie cu copil mic. La evaluare am observat că lucrează un calorifer electric. Întreb: îl conectați deseori? Răspunsul: ei, avem copil mic, aproape nu-l deconectăm, uscăm pe el hăinuțele. Însă noi conectăm doar o spirală! Nu poate consuma atât de multă energie.
Dumnezeule! 2 spirale într-un calorifer de doi kw. Respectiv, o spirală – un kw. Din 24 de ore aceasta lucrează circa 15. În 30 de zile ar fi 450 kw. Se adună 900 lei doar pentru calorifer.
Dacă toate cele enumerate mai sus nu v-au dat niciun rezultat – posibil vi se fură energia electrică.
Acțiunile de mai departe vor necesita măsuri de durată și "de atac".
Luați un caiețel. Pe noapte, deconectați tot de ce nu aveți nevoie, inclusiv cazanul și notați datele de noapte ale contorului, înainte de a merge la culcare. Apoi – dimineața, când vă treziți. Notați ora la care ați luat datele de pe contor și ce aparate erau conectate. Diferența – aceasta va fi consumul frigiderului, încărcătoarelor, wi-fi și cazanului pentru 6-8 ore.
Împărțiți la numărul de ore, înmulțiți la 720 (numărul de ore pe lună) și la tarif. Veți obține consumul aparatelor de necesitate primară.
Aceeași operațiune efectuați cu cazanul conectat. Veți obține consumul cazanului pe lună în stare latentă. Repetați operațiunea de trei-patru ori. Diferența în diferite zile nu trebuie să fie mai mare de 1kw.
A fost un asemenea caz: vecinul, căruia îi era frig, pe la ora 12 de noapte ieșea în scară să fumeze și schimba cablul de la apartamentul său la contorul vecinului. Și toată noapte se încălzea cu caloriferul electric, gândind rezonabil că dacă furi de la Union Fenosa, atunci aceștia vor începe să caute, iar dacă fură de la o persoană fizică, atunci vor rămâne indiferenți. La 6 dimineața ieșea din nou să fumeze și atunci schimba totul la loc. A fost identificat doar prin urmărirea diferenței datelor de seară și dimineață. Pe noapte erau asemenea date: 1 kw, 2 kw, 10 kw, 2 kw, 9 kw … etc.
Alte câteva întrebări adresate frecvent:
Într-adevăr contorul ia în calcul iluminările de la diferite aparate, încărcătoarele ce se află în priză etc?
Da, contoarele electronice înregistrează. Dar consumul total pentru o lună va fi de câțiva lei, nici măcar zeci de lei. Deci, acestea nu pot fi cauza facturilor exorbitante.
Pot oare cei de la Union Fenosa să mărească datele contorului?
Nu, nu pot. Contoarele nu prevăd posibilitatea de a corecta datele din exterior. Altfel, periodic era să fiți vizitați de persoane necunoscute care v-ar spune: Aveți consum mare? Aș putea să vă cobor datele… Însă nimeni nu vine și nu se apucă să coboare datele contorului.
Important e să rețineți! Tuturor companiilor le este absolut indiferent ce consum de energie electrică aveți, pentru ei este important să achitați facturile la timp. De aceea, dacă doriți să vă optimizați cheltuielile și să găsiți scurgerile de electricitate, trebuie să știți că nimeni nu o va face în locul dvs, trebuie să luați totul în mâinile proprii. Vă doresc succes!
Iulian Vîsoțchii
Expert invitat. Experiență de peste 20 ani în lucrul cu electricitatea.
×
Hai să fim prieteni
Aflați tot ce e mai important și util pentru familie: urmăriți foto reportaje, citiți articole cu specialiști autoritari, interviuri și recomandări ale mamelor cu experiență, treceri în revistă ale celor mai bune locuri și celor mai semnificative evenimente.
Alăturați-vă!
Dacă ați observat o greșeală sau o inexactitate în text
.