Articolul se referă la temele:

Copiii și banii. Recomandări practice privind educația financiară a copiilor0

Copiii și banii. Recomandări practice privind educația financiară a copiilor

Este foarte important să înveți copilul care este valoare banului, mai dificil e să-i explici astfel încât cel mic să înțeleagă. Doar mulți copii cred că banii nu se finisează niciodată, iar atunci când ai nevoie de ei, îi scoți de la bancomat, ne-având nici cea mai vagă idee cum ajung bancnotele acolo. În articolul ce urmează, psihologul Cezara Dilevschi, vorbește despre educația financiară a copiilor, oferind câteva trucuri practice, ce vor fi de mare ajutor părinților.

Foarte mulți părinți mă întreabă : Ce să învăț copilul despre bani ? Cum arată educația economică? Când ar fi potrivit sa se înceapă acest lucru? La ce vârstă să - i dau bani de buzunar și câți? Ei bine, doar că înainte de a răspunde la toate aceste întrebări as vrea să vă încurajez puțin să vă gândiți la convingerile voastre legate de bani și ce anume transmiteți copiilor voștri în așa fel încât mai tirziu, adult fiind, să fie mai echilibrat în felul care primește banii și în felul care îi cheltuiește.

Cum și când explicăm copiilor ce sunt banii?

Foarte mulți adulți ar dori să câștige mai mulți bani și la întrebarea: "Vrei mai mulți bani? ", majoritatea ar răspunde cu DA. Pe de altă parte, majoritatea dintre noi ne uitam la cei cărora le reușește să obțină mai mulți bani fie cu invidie, fie cu dispreț, iar cei mai mulți dintre noi avem convingerea că banii sunt ceva rău. Și atunci vă întreb: dacă nu valorizezi banii nu e normal că nu îi ai? Dacă nu valorizezi relația, de exemplu, nu e normal să o pierzi? Atâta vreme cât valorizezi lucruri le ai în viața ta, dacă nu le valorizezi nu le poți primi sau le poți pierde. Recomand să învățați copilul că banul nu este nici bun nici rău, este pur și simplu un schimb de bunuri, un serviciu pe care îl oferi pentru care primești bani. Cu cât serviciul este mai valoros cu atât primești mai mulți bani. Această convingere îl ajuta pe copil să înțeleagă ca nu e rău să ai bani, dar nici a se orienta spre a câștiga, sau a-și dori foarte mulți bani fără a da ceva în schimb.

De la vârsta de 4-5 ani putem începe educația economica. Le explicăm copiilor ce sunt banii, le putem povesti de unde s-au luat și care e prețul lor. Excludem, bineînțeles, certurile din cauza banilor către copil. Explicam cum se cheltuie și că banii au capacitatea de a se epuiza. Cea mai bună metodă este cea prin joc. Le explicăm diferența dintre nevoi și dorințe. Alimentele, hainele intră în categoria nevoi, dar dacă vorbim despre haine de lux sau de o X jucarie - deja se include la capitolul dorințe. Daca îi obișnuim să le cumpărăm tot timpul ce își doresc, vor crește cu ideea că este datoria noastra sa le satisfacem toate cerintele. Adult fiind nu va avea capacitatea să aștepte, va aștepta în toate contextele ca dorințele sale sa fie satisfăcute. Îi învățăm că nevoile sunt prioritare dorințelor și dorințele trebuie obținute.

Cum îi obisnuim sa facă această diferență? Îi implicăm în realizarea listei de cumpărături, dar și în efectuarea cumpărăturilor. Preconizăm bugetul pentru cumpărături, îl lăsăm să bifeze singuri puncte de pe listă, să aleagă produsele de pe raft. Verbalizați și faceți-i martori la alegerile pe care le faceți în supermarket. De ce dați preferință unui produs, dacă pe rafturi zint zeci de produse similare.

Nu folosiți cardul către copil, pentru el este o noțiune abstractă. De dorit să achitați cash și să învățați copilul sa dea banii și să ia restul. Ii învățam că alegerea ne aparține si că avem control asupra banilor. Este dăunator să spui “Nu îmi permit” sau "Nu am bani", de dorit să-i explicați la ce ar trebui să renunțe familia voastră pentru a-i satiface dorința. Dacă este o jucărie foarte scumpă, un exemplu de explicație ar fi că “pentru a-i cumpăra ce își dorește, e necesar să renunțați la a mai cumpara fructe sau lapte timp de o lună sau săptămînă”.

Cum pot copiii sa facă rost de bani?

Îi putem ajuta să câștige bani de buzunar implicandu-i în treburile gospodărești. Nu îl plătim pentru că face curat în camera lui, deoarece face parte din familie și toți cei de acasă contribuie la ordine, ci daca participă la curățenia din spațiile comune, curte, etc. Pentru asta îl putem plăti sau încuraja sa faca servicii diverse vecinilor, rudelor, etc. Îl putem remunera dacă citește o carte buna pe care tot Dvs. i-o puneți în mână și-l vedeți că citește. Suma se stabilește în prealabil. Nu remunerăm pentru note finale, ci pentru efort pe care îl puteți controla sau vedea. Puteți avea o înțelegere că banii din casă îi stringe el sau păstrează restul de la magazin.

Învățăm copilul sa-și organizeze banii și să economisească

Îi cumpărăm două pusculițe în care banii se vor distribui în felul urmator: unul - pentru cheltuieli (nevoi și dorințe) – 70-80%, al doilea - pentru economisire 20-30%. Putem stabili ca în fiecare saptamână sau lună, să numărăm banii din pusculița economiilor și mama / tata să le dubleze. Important sa-l stimulăm să-și amâne recompensa imediată pentru o recompensă mai mare, mai târziu. Nu este recomandat să se ofere bani de buzunar zilnic, copiii in jur de 7 ani pot primi săptămânal. Cei peste 9-10 ani pot primi un buget lunar și se vor învăța astfel să-și planifice banii pentru întreaga lună. Această metodă îi va învăța ce este autocontrolul, gestiunea, amânarea dorințelor imediate și responsabilitatea. Fiți pregătiți că nu va fi totul colorat în roz și, posibil, banii se vor epuiza mai repede. Aveți mare răbdare, până la urmă se va învăța să-i distribuie. Fiți consecvenți și nu-i mai dați bani decât pentru drum, nimic mai mult sau în plus în caz dacă a epuizat stocul mai repede. Pentru a avea o evidență a banilor, puteți întocmi un jurnal al banilor de buzunar.

Astfel copiii din ziua de azi pot învăța sa facă “bugete” de la vârste fragede. Să-i obișnuim să-și stabilească obiective: ce vor sa facă cu banii, pentru ce le trebuie bani din economii. Doar având în minte obiectivul, vor fi capabili să facă ceea ce e necesar pentru a câștiga banii de care au nevoie și a-i economisi. Pentru plăcerea de a avea un lucru scump, copilul va putea renunța să-și cumpere tot felul de nimicuri pentru o perioadă de timp. Obiectivul trebuie să fie vizibil, să îl deseneze, să îl vadă zilnic pe porcusorul economisirii. Ar putea fi un abțibild sau ceva care să aibă legatura cu obiectivul stabilit.

Îi permitem sa facă greșeli, lăsăm să ia decizii pe banii lui, chiar dacă vi se par incorecte. Doar așa va învăța și pe viitor va ști să își asume consecințele. Copiii devin responsabili față de banii lor, dacă le oferim ocazia să ia singuri decizii.


Cezara Dilevschi
Cezara Dilevschi

Psiholog, psihoterapeut. Mașter în psihologie, doctorand anul 4. Specializarea in — tulburări mintale (depresie, anxietate, fobii specifice, atacuri de panica, stresul post trauma, tulburare obsesiv compulsiva, tulburări de personalitate, schozofreni. Relații de cuplu, psihodezvoltarea la copii, relația părinte-copil.

Îmi place

Dacă ați observat o greșeală sau o inexactitate în text anunțați-ne.

Informație de contact

Cezara Dilevschi — Psiholog Tel.: 079 11-16-46

Comentariul dvs.

Dacă tema abordată v-a trezit interes, puteți să, lăsați un comentariu

imobil

Noutățile partenerilor

Noutăți

Parteneri noi

Cele mai interesante

Teme populare a rubricii «Copilul 0-1 ani»

Articole populare a rubricii «Copilul 0-1 ani»