Interviu cu directorul liceului Waldorf, Liviu Dascăl11

În 2019, învățământul Waldorf, atât de îndrăgit de unii părinți progresivi, va marca jubileul de 100 de ani. În lume sunt peste o mie de școli unde elevii învață după principiile lui Rudolf Steiner. Și în Republica Moldova, există o asemenea instituție. Liceul teoretic Waldorf include nu doar gimnaziul, dar și grădinița. Despre particularitățile educației alternative, dar și despre alte subiecte de interes pentru părinți, vom discuta cu directorul instituției, Liviu Dascăl.

Cum, când și cui i-a venit ideea de a deschide o școală Waldorf în Chișinău?

După ce Moldova a obținut independență, societatea era în căutarea noilor direcții de dezvoltare în toate domeniile, inclusiv în sistemul de învățămât. Deci, atunci când a apărut oferta de a studia la București această specialitate, de învățător Waldorf, soția mea, Alexandra, împreună cu educatoarea V. Șkurova, au acceptat-o cu bucurie. Iar peste un an, la aceleași cursuri am mers și eu cu alți cinci colegi. După ce am obținut diplomele, am creat un grup de inițiativă pentru crearea unei asemenea școli, iar în 1992 ideea noastră a devenit realitate. La aceasta a contribuit și conducerea Direcției Orășănești de Învățământ Public (A. Mocreac) și Ministerul Educației ( N.Matcaș, O.Bujor, V. Cojocaru).

Singuri ați decis să vă numiți școala Waldrof sau acest drept trebuie meritat?

Evident, o perioadă îndelungată am demonstrat că principiile programului nostru coincid cu cele ale lui Steiner. Într-o lume modernă, este imposibil să te numești rege și să devii rege. "Waldorf" este un brand înregistrat de Organizația Internațională a Proprietăților Intelectuale și este sub protecția Curții Internaționale de la Haga. Noi înșine suntem membri ai Asociației Internaționale pentru Dezvoltarea Educației Waldorf în țările din Europa Centrală și de Est. Anual, reprezentații acestei asociații vin să se asigure dacă aplicăm corect principiile după care se ghidează acest tip de învățământ. La 30 septembrie 2010, am obținut licența de utilizare a brand-ului "Waldorf" pe teritoriul Republicii Moldova din partea "Asociației Școlilor Libere Waldorf" din Germania — deținătorul oficial al acestui drept.

Oare ați reușit să relizați pe deplin visul lui Steiner?

Din păcate, aflându-ne în sistemul general de învățământ din Moldova, nu putem întruchipa exact idealurile înalte de educație Waldorf. Și, în viitorul apropiat acest lucru nu se va realiza. Societatea modernă nu poate percepe încă multe lucruri. Spre exemplu, ideea fraternității, a idealurilor comune și a bunurilor colective. Plus la aceasta, programul nostru este obligat să se conformeze la curriculum de stat. Noi punem în aplicare tot programul Waldorf doar la nivelul învățământului preșcolar și al claselor primare. În cazul învățământului gimnazial și liceal, suntem nevoiți să mergem la mari compromisuri pentru ca elevii să poată susține examenele de stat și bacalaureatul.

Iar în Germania, de exemplu, chiar părinții sunt inițiatorii unor asemenea școli. Crează o organizație publică, aleg liderii, profesorii cărora le încredințează educarea copiilor lor. Astfel de instituții nu sunt incluse în sistemul public de învățămât, or scopul lor primordial este educarea unei personalități libere. Prin urmare, nu pot fi supuse sub influență financiară, administrativă sau ideologică.

În acest sens, Germania dă dovadă de mult curaj, doar personalitățile libere sunt destul de periculoase prin forța și libertatea lor de gândire.

Da, pe de o parte personalitățile libere sunt originale prin opiniile și viziunile lor individuale — pe un astfel de om nu-l poți convinge cu primitiva lozincă de "pâine și circ", este mult mai greu de manipulat. Statului îi este mai convenabil să cultive cetățeni ascultători, nu oameni creativi, liberi. Dar, pe de altă parte, anume așa oameni, liberi, contribuie mai mult la progresul națiunii. Fiecare lider ar trebui să țină cont de asta.

Care sunt motivele principale pentru care părinții decid să-și trimită copiii anume la școala dvs.?

În Moldova sunt puțini părinți familiarizați cu metoda lui Steiner, dar sunt mulți care caută o metodă alternativă de învățământ celei tradiționale. Oamenii caută ceva nou, unde copiii să fie învățați după alte metode și principii. Cei ce riscă să încerce ceva nou, se conving că este eficient. Treptat înrederea pentru "școlile neobișnuite" crește. Am început activitatea cu 2 grupe de grădiniță și 2 clase primare, per total 100 de elevi și 13 pedagogi. Anul acesta avem 15 clase și 3 grupe de grădiniță, în total 450 de elevi și 40 de pedagogi.

Sunt și grupe cu predare în limba rusă?

Din păcate, nu sunt. Aș saluta apariția lor. Pentru aceasta trebuie inițiativă din parte părinților. Noi primim copii din familii vorbitoare de limbă rusă, dar am observat că acestor copii le este foarte greu. Dacă nu sunt sustinuți de către părinți, dacă înșiși părinții refuză să învețe româna, atunci copilului îi este dificil.

La grădiniță copii sunt mai deschiși spre comunicare și găsesc mai ușor ieșire din situație — dacă în grupă mai este, cel puțin, un copil ce vorbește rusa, neapărat se joacă împreună. Mai degrabă un copil vorbitor de română va învăța rusa, decât invers. Este un paradox, dar asta e realitatea. Desigur, toți copiii participă la activitățile comune, repetă după educator și automat învață limba. Dar după finisarea activităților, copiii, de regulă, iarăși se reunesc în grupușoare.

Care este orarul studiilor?

Avem un regim de studii propriu. Dimineața este cel mai potrivit timp pentru munca intelectuală, de aceea de la 8:30 până la 10:20 se desfășoară lecția de bază, cu durata de 110 minute. Lecția de bază poate fi matematica, geografia sau alt obiect din rândul disciplinelor științifice din programul de studii. Pe parcursul a 3-4 săptămâni (așa numita "epocă "), este studiată această disciplină, în dependeță de câte ore sunt atribuite în curriculum școlar. Spre exemplu, în această lună clasa a V-a studiază geometria, luna viitoare — matematica, peste o lună — istoria. Toate științele sunt studiate dimineața, atunci când mintea este în stare să acumuleze mai multă informație și copilul se poate mai bine concentra. În prezent, această abordare se numește educație modulară, dar din start acesta era un principiu al educației Waldorf.

După lecția fundamentală, urmează 15-20 minute de recreație, iar după asta încep orele de artă: muzica, instrumentul muzical, pictura, precum și limbile străine. Până în clasa a III-a, limba srăină este predată doar verbal, fără gramatică, prin metoda imitației.

Printre disciplinele originale pe care le avem se numără și euritmia. Această artă a apărut acum 100 de ani. Esența acesteia constă în redarea sunetelor muzicii, a vorbirii prin mișcările corpului în spațiu. Există euritmie scenică, pedagogică și chiar terapeutică, ce demonstrează că diferite boli se pot vindeca prin anumite mișcări. Deci, euritmia armonizează dezvoltarea fizică și cea psihică. Pe lângă aceste discipline avem și gimnastica bothmer, dar și obișnuita educație fizică, copiii au de susținut normative, ca și în celelalte școli, doar suntem legați de programul de stat.

Este respectată regula utilizării materialelor naturale în procesul de studiu?

Da, la grădiniță copiii se joacă cu jucării din lemn. Toate au forme simple, ceea ce permite dezvoltarea imaginației. Chiar educatorii cos și tricotează jucării. Pentru dezvoltarea abilităților motorii și pentru pregătirea de școală, copiii vopsesc cu creioane făcute din ceară colorată.

În clasa întâi, copiii încep a desena linii, mai apoi ornamente, pe urmă forme. Toate astea nu în caiete obișnuite în linii sau pătrățele, dar în albume: acolo mâna liber desenează, copilul este liber să aleagă locul și limita desenului. Nimeni nu-i dictează "mai sus linia, mai jos", nimeni nu-l pedepsește dacă a trecut "peste linie". Și, de asemenea, copiii desenează cu creioane și blocuri de ceară — pentru a desena ceva copilul trebuie să depună forță în mușchii brațului. Creioanele le comandăm din Germania. Din clasa a doua copiii trec la creioane mai groase, după care la peniță, pe urmă la stilou cu cerneală și numai după asta, în clasa a IV-a, la pix. În acest fel, copilul parcurge toate etapele scrierii, așa precum omenirea a parcurs etapele dezvoltării.

Prețul studiilor?

Înțeleg că doriți să auziți o cifră concretă, dar nu există. Școala Waldorf se ghidează după principilul libertății și al fraternității, nimeni nimănui nu-i dictează, aceasta este valabil și pentru plată. Părinții trebuie singuri să înțeleagă că bunăstarea școlii depinde de ei, de capacitatea lor de a sacrifica. Celor care Dumnezeu le-a dat mai multe, au datoria de a jertfi mai mult și prin eforturi comune de a-i ajuta pe cei care, la momentul de față, dispun de mai puține. După posibilitate, fiecare familie ajută școala.

Desigur, există unele calcule. Pentru a învăța un copil, pe an este necesară aproximativ suma de 8 mii de lei. Statul, spre exemplu, în acest an a alocat din buget 6282 lei pentru un elev. Pentru ca școala să funcționeze cu succes, părinții acoperă diferența (1 500-2 000 de lei) investind în Fondul "Inițiativa pedagogică Waldorf din Moldova", înregistrat la Ministerul Justiției al R.Moldova. La grădiniță se cheltuie 9 mii de lei anual pentru un copil, de aceea părinții achită puțin mai mult.

Unele lucruri le pot face înșiși părinții, spre exemplu, reparația în clasă. Anual, la noi vin elevii claselor a XII-a de la Școala Waldorf din Luxemburg și fac practica socială. Drept răspuns noi trimitem elevii noștri în Luxemburg. Aceștia își ajută colegii să-și amenajeze teritoriul.

Mulți elevi ai școlii dvs. s-au stabilit în străinătate?

Avem peste 300 de absolvenți ai ciclului gimnazial și peste 120 ai ciclului liceal. Majoritatea absolvenților clasei a IX-a își continuă studiile la noi, iar aproximativ 90% dintre liceenii din promoțiile anterioare și-au continuat studiile la universități. Da, din păcate, mulți dintre ei pleacă peste hotare și acolo își fac o carieră de succes. Atunci când omul este educat după principiul libertății, în țările democratice el se simte confortabil și, de regulă, obține rezultate înalte. Important este că noi îi învățăm să fie liberi și puternici. Și ei înțeleg că opusul libertății este responsabilitatea pentru fiecare acțiune. Atât prin cuvinte, cât și prin fapte.

Sursa: Интернет-портал Semia.md
Îmi place

Dacă ați observat o greșeală sau o inexactitate în text anunțați-ne.

Comentariul dvs.

Dacă tema abordată v-a trezit interes, puteți să, lăsați un comentariu

Comentarii 4

Sortare
  • Nou
  • Anterior
  • 26 mar. 2014 15:05 #1 Natalia Conovca

    In acest interviu dl Dascal a reusit sa descrie doar o foarte mica parte din minunatul univers Waldof. Fetita mea merge la gradinita Waldof, baiatul mai mic asteapta cu nerabdare sa implineasca 4 anisori sa poate merge si el. Este un mediu absolut fantastic pentru dezvoltarea personalitatii si creativitatii copiilor.

    Răspundeți
  • 20 iul. 2016 15:15 #2 Afina

    unde se afla aceasta scoala? si cum se poate de contactat???

    Răspundeți
  • 21 iul. 2016 13:31 #3 Daniela Rotaru

    #2 Afina, Găsiți datele de contact ale liceului pe site-ul instituției http://www.waldorf.md/Go.asp?67

    Răspundeți
  • 21 iul. 2016 15:36 #4 Afina

    #3 Daniela Rotaru, mersi mult!

    Răspundeți

Parteneri noi

Cele mai interesante

Teme populare a rubricii «De la 3 la 7 ani»

Articole populare a rubricii «De la 3 la 7 ani»