Învățător de clase primare, deținător al titlului "Învățătorul anului", Vladimir Vohmeanin, vorbește despre cauza comportamentului rău al copiilor și propune să vă gândiți dacă e cazul să-i pedepsiți pentru acesta?
Vă salut pe toți. Astăzi vom vorbi despre pedepse, despre cauzele comportamentului obraznic al copiilor și relația acestora cu adulții. Iar concluzia — dacă este sau nu cazul să pedepsească copiii — las la atitudinea fiecărui părinte.
Rudolf Dreikurs, psiholog american și pedagog, a identificat 4 motive ale comportamentului obraznic al copiilor. Primul motiv al comportamentului rău este captarea atenției. E simplu, copilul care are puțină atenție din parte celor apropiați, începe să o caute prin intermediul comportamentului rău. În această situație, trebuie doar să-i oferiți copilului suficientă atenție, pentru ca el să nu o solicite în acest mod. Să aflați despre această problemă puteți cu ajutorul întrebărilor, la care, de regulă, copilul răspunde cu drag și primește feedback de la părinți și persoanele apropiate cu care comunică.
Al doilea motiv ce generează comportament obraznic la copil, este dorința de a conduce. Copilul care în familie duce lipsă de respect, nu are parte de suficientă atenție, începe să caute acest respect și putere prin intermediul comportamentului rău. De cele mai multe ori, acești copii se leagă de toți, inclusiv de adulți. De la ei foarte des poți auzi cuvântul „nu”. Ce puteți face în asemenea situație? Implicați copilul în rezolvarea problemelor familiei. Oferiți-i posibilitatea de a alege, încât el să învețe să răspundă argumentat la întrebările pe care i le adresați. De exemplu, se apropie sărbătorile de iarnă. Puteți alege bradul împreună cu copilul. Ascultați ce spune el. oferiți-i posibilitatea de a aduce argumente în avantajul unor anumite produse, fapte etc. Ascultați-l, vorbiți cu el dacă nu sunteți de acord cu alegerea lui. Explicați-i cum stau lucrurile. Copilul își va vedea importanța și va avea o atitudine respectuoasă față de dvs. Cauza comportamentului rău — dorința de a fi la putere, va dispărea.
Al treilea motiv al comportamentului obraznic, Rudolf Dreikurs, menționează răzbunarea. Uneori se întâmplă ca adulții fără a-și da seama, aflându-se în stare impulsivă, nu reacționează chiar corect la comportamentul copilului. Dacă prin intermediul puterii, părintele hotărăște problema comportamentului obraznic al copilului, copilul începe să se răzbune pe el. Neapărat corectați-vă comportamentul față de copil. Fiți intuitivi, ascultați ce vă spune, luați aminte. Niciodată nu apliți forța, agresiunea și nici cuvintele agresive în adresa copilului, deoarece aceasta ar putea genera comportament obraznic prin motivul răzbunării.
Și ultimul, al patrulea motiv pe care îl subliniază Rudolf Dreikyrs, evitarea eșecului. Într-adevăr, adesea părinții pun prea multe responsabilități pe umerii copilului și au prea mari speranțe de la el. Copilul are frica de a nu face față acestor așteptări și începe să manifeste comportament obraznic. În acest caz, este foarte important ca părintele să comunice cu copilul, să fie la nivelul lui, alături, să-l încurajeze. Să-i încredințeze sarcini mai grele. Chiar dacă copilul dorește să efectueze vreo sarcină care, în opinia dv. nu-i stă în puteri, o puteți împărți la doi. Vă luați dv. partea mai complicată, iar lui îi lăsați pe cea cu care el se va isprăvi cu ușurință. După ce va îndeplini sarcina, neapărat lăudați copilul, remarcați-i importanța.
Abordați copiii cu atenție! Sunt gata să ofer răspuns la orice întrebări, adresați-le în comentarii.
Învățător de clasele primare, participant și premiant în cadrul concursurilor naționale și internaționale, ”Profesorul anului -2016”, autorul proiectului republican ”Primul învățător”. Tată a doi copii.
×
Hai să fim prieteni
Aflați tot ce e mai important și util pentru familie: urmăriți foto reportaje, citiți articole cu specialiști autoritari, interviuri și recomandări ale mamelor cu experiență, treceri în revistă ale celor mai bune locuri și celor mai semnificative evenimente.
Alăturați-vă!
Dacă ați observat o greșeală sau o inexactitate în text
.